В тази книга Александър Христов представя осем от разказите
си и новелата „Африка”. Ключовите дум за този млад автор са реализъм и
психологизъм. Героите му носят в себе си болка по-голяма от самите тях („За
вкъщи”, „Дръж!” ). С „Комбита” – зловещо фентъзи, което съвсем малко е „подправено” с
политическа гротеска и социално несъгласие, Александър Христов дава заявка за
умело вплитане на смешното и страшното в едно. Той притежава много тънко
чувство за хумор. Харесвам иронията му. Като автор не съди, а опитва да оцени
реално и да разкаже интересно, забавно, четивно живота.
Любопитен експеримент е разказът„Том първи” , описващ втората
смърт на Елин Пелин и поставящ разказа „Кал” „в основата на цялата ни
литература”. Авторът прави много метатекстови натрупвания, които наистина са
забавни, макар да търсят образования читател.
Личният ми фаворит е „Литературният експрес”. Интересно е
виждането на влака като безсмислен
затвор-лудница и алегория на живота. Сякаш характерни за днешните млади са
постигнатите две внушения: всеки се
спасява поединично и „винаги може да разчиташ на БДЖ”.
Съгласявам се с думите на Ани Илков, че Александър Христов е
безмилостен разказвач, а аз добавям, че е безпощаден и създава удивително добра
гротеска.
Александър Христов показва и една друга своя страна – на
нежен разказвач, който обича своите герои и умее да си служи с думите по изящен
начин. Ще насоча вниманието ви към разказването на еротичната сцена в „Ангелите на морето” - едновременно елегантно, нежно и страстно,
откровено възбуждащо, описващо не сексуален акт, а сливане с мечтата. В този
разказ това е само детайл. Много по интересни са неочакваният край, обръщането
на ролите, трансформацията на клишето.
Тази умела авторска игра откриваме и в „Учреждение Ч”,
където разпознаването на чиновниците-ангели е оставено за накрая, а героинята -
очевидно безнадеждна, чиято история се явява разказ в разказа разпознаваме като
жена от средностатистическо българско семейство.
„Следобедите, които
топят дървета” е една импресия за обичта
и тишината на (не)съществуването. Това е размисъл за времето,което си е отишло
или не е дошло, за нещата, които се опитваме да спестим (съхраним) и онези, които
губим. Разказва ни за приемствеността между поколенията (може би разпокъсана),
но съществуваща : „Толкова е просто, както се обича прабаба”.
Удивителното майсторство на разказвач Александър Христов
разгръща в „Африка”. Новелата е изградена фрагментарно – редуват се истинското
случване и възможното. Едната история се разказва от името на всезнаещия
разказвач, а другата от първо лице. Построена е като в рамка – в първата и част
започват едновременно двете истории, а в последната завършват по правилния
според автора начин. В новелата са
използвани симптоматични детайли, които карат читателя да се замисли за мястото
си в живота, за смисъла на битието, за мисията на човека в този свят.
Внушението, че всеки има своята Африка – мечтата , правото на рестарт, избора
за скок в неизвестното е много силно и бележи една от темите на този млад и
многообещаващ автор.
На корицата на книгата са написани думите на Ани Илков
„в добрите си работи Христов е безмилостен разказвач”. Харесвам това определение
„безмилостен” .
Няма коментари:
Публикуване на коментар